Dossiers, blogs, columns en opinie




Nieuws




29/03 22/03 15/03 08/03 01/03 22/02 15/02 08/02 31/01 24/01 17-01 10/01 21/12 13/12

Archief

Voor sommige foto’s maakt Duurzaam Mobiel gebruik van de gratis beeldbank Pixabay.com

Laatste update: 05/04/2021

Onze webselectie:




Home Nieuwssite Editoriaal Contactformulier

voor een leefbaardere planeet

Portaal voor duurzame mobiliteit en openbaar vervoer

Elk weekend een greep uit de actualiteit gebracht door andere nieuwssites en andere informatiebronnen

Een eeuwige discussie: wie betaalt de trein?

OPINIE - In een artikel van augustus 2019 op de nieuwssite 'Wired' heeft de Britse vervoerdeskundige Christian Wolmar een interessante gedachte geopperd: wie moet de spoorwegen betalen? De gebruikers, de belastingbetaler of de regering? Het Britse prijsbeleid vóór de pandemie werd reeds gekenmerkt door vrij hoge tarieven.

'Zonder passend beleid slibben steden dicht door automatische auto's'

De automatisch rijdende auto wordt vaak gepresenteerd als dé oplossing voor veilige, leefbare en bereikbare steden. Maar als autonome auto's realiteit worden en (deel)taxidiensten zich verder ontwikkelen, zullen steden zonder beleid juist vastlopen. Dat blijkt uit een verkenning van TNO. Overheden worden sterk geadviseerd om met passend beleid aan de slag te gaan.

'Tijd om lightrail om te vormen'

Bouwkundig ingenieur Wolfgang Spier ziet dat wereldwijd meer en meer reizigers het stedelijk ov links laten liggen. Het is volgens hem tijd voor 'nieuw ov'. Daarom pleit hij voor gebruik van nieuwe technologieën, om lightrail efficiënter te maken en hij is benieuwd naar uw reactie.

Basisbereikbaarheid moet in Vlaanderen tot 27,2 % meer reizigers opleveren

Voorbije donderdag (4 januari 2021) vond in de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaams Parlement een hoorzitting plaats waarin minister Lydia Peeters een stand van zaken gaf over het project 'Basisbereikbaarheid'. Daarbij wordt het busverkeer helemaal omgegooid en wordt een aantal bevoegdheden van De Lijn doorgeschoven naar 15 vervoerregioraden.

Minister Gilkinet: "NMBS moet sluiting 44 loketten herzien en zorgen voor een menselijke aanwezigheid"

De Belgische spoorwegen (NMBS) die gisteren de definitieve sluiting van de loketten op 44 stations aankondigden, zijn door federaal mobiliteitsminister Georges Gilkinet (Ecolo) publiekelijk teruggefloten. In een brief aan de Raad van Bestuur van de NMBS heeft de minister officieel gevraagd de sluiting van de loketten opnieuw te bekijken en fundamentele aanpassingen te zoeken.

ANWB ontwikkelt routeplanner voor elektrische auto

De komst van elektrische wagens plaatst automobilisten voor nieuwe vraagstukken. Is een lange rit wel af te leggen op één acculading? En waar is de auto onderweg op te laden, mocht dat inderdaad noodzakelijk zijn. Niet alleen voor de ritten binnen Nederland, maar zeker ook over de grens.

Descheemaecker: 'De Lijn vergroenen kost drie tot acht miljard'

Volgens de voorzitter van OV-bedrijf De Lijn, Marc Descheemaecker, gaat de totale vergroening van de busvloot van het bedrijf tegen 2035 zo'n 3 miljard euro kosten. Andere schattingen komen zelfs op meer dan 8 miljard, aldus De Tijd. Dat vertelde Descheemaecker donderdag in het Vlaams Parlement.

Belgische spoorwegen NMBS en mobiliteitsminister Gilkinet op ramkoers

Maandag jl. maakte de NMBS in een persbericht de sluiting van de loketten op 44 Belgische stations bekend. Er stak een storm van verontwaardiging op. En opvallend snel gaf mobiliteitsminister Georges Gilkinet de volgende dag óók in een persbericht aan dat hij de NMBS had gevraagd de maatregel te herzien.

VerkeersNet Journaal: hoe verander je het reisgedrag van de forens?

Al jarenlang wordt geprobeerd om het reisgedrag van met name forenzen te veranderen, om de drukte tijdens de spits te ontlasten. In Gorinchem hebben vijf bedrijven de intentie uitgesproken om 10 procent van alle werknemers uit de spits te krijgen. En om zakelijke reizigers uit de auto te krijgen, is een voordelig OV-abonnement belangrijk.

Roependen in de vervoerswoestijn

Het ging deze week niet alleen over kappers. Het ging ook over de toekomst van ons openbaar vervoer. Een minder hot onderwerp, ik weet het, maar iets zegt me dat het nauwelijks minder belangrijk is. Wat is er erger: niet naar de kapper kunnen omdat alle kappers gesloten zijn of niet naar de kapper kunnen...

App wijst blinden en slechtzienden de weg op busstation Roermond

Blinden en slechtzienden kunnen voortaan makkelijker hun weg naar de bus vinden op station Roermond. Een speciale app die werkt als persoonlijk reisbegeleider op het busstation, is na een succesvolle proef nu voor iedereen beschikbaar.

Nachttrein Parijs - Nice - Ventigmilia reeds vanaf april opnieuw op de sporen

Reeds in september van vorig jaar (2020) raakte bekend dat de Franse regering opnieuw meer nachttreinen wil inleggen (zie ook ons bericht 'Vanaf december 2021 rijden er opnieuw nachtreinen tussen Parijs en Nice en Parijs en Hendaye') Grensoverschrijdend . Twee nachtverbindingen werden toen naar voor geschoven: Parijs - Nice en Parijs - Hendaye.

RegioJet laat in de zomer nachttreinen naar Kroatië weer rijden

ÖBB wil al in maart de NightJet-nachttreinen alweer laten rijden. RegioJet zal pas vanaf 28 mei weer met nachttreinen naar Kroatië rijden. Ze zullen in mei, juni en spetember driemaal per week Praag, Bratislava of Boedapest verbinden met Rijeka, Split en ook Zagreb. In juli en augustus rijden de nachttreinen elke dag in beide richtingen.

's Werelds eerste dubbeldeksbus op waterstof in commerciële dienst ingezet in het Schotse Aberdeen

Sinds donderdag 28 januari (2021) rijdt in de straten van het Schotse Aberdeen 's werelds eerste dubbeldeksbus met waterstofcellen in commerciële dienst. Vanaf begin maart zullen alle betrokken chauffeurs hun opleiding hebben voltooid waarna dan alle 15 bestelde exemplaren door exploitant 'First Bus' zullen worden ingezet.

Laatste tests voor tweede volautomatische metrolijn van Rennes

Oorspronkelijk was de opening van de tweede lijn van de automatische metro van Rennes voorzien voor maandag 21 december (2020). Deze officiële opening diende echter met een half jaar te worden uitgesteld. Ondertussen vinden wel volop proefritten plaats. Nieuwe datum voor de indienststelling is nu 28 juni van dit jaar (2021).

TreinTramBus betreurt (en begrijpt) beslissing sluiting loketten

Reizigersorganisatie TreinTramBus betreurt de sluiting van loketten in 44 stations, maar begrijpt de beslissing ook. Woordvoerder Peter Thoelen: 'Het is vanuit bedrijfseconomisch standpunt logisch dat loketten waar maar een paar mensen per dag langskomen bemannen, een moeilijk te verantwoorden personeelskost is, al is het verkopen van tickets niet de enige taak van die door de bemanning van loketten kan worden uitgevoerd.

Follow the Money: Hoe Uber met fiscale trucs via Nederland nog altijd belasting ontwijkt (1)

Techbedrijf Uber gebruikt verschillende fiscale trucs om via Nederland winstbelasting te ontwijken, aldus Stefan Vermeulen en Hugo Rasch van het invloedrijke investigative journalism-collectief Follow The Money (FTM). Een interne lening van 16 miljard dollar uit Singapore roept vragen op: volgens experts gaat het om een 'onzakelijke' constructie. (Dit is de eerste aflevering van een vierdelige reeks)

Hoe de ov-reiziger weer terug kan keren

Hoe langer de coronacrisis duurt, hoe hoe groter de kans dat reisgedrag van mensen structureel veranderd. Maar er liggen ook kansen voor het ov. "We zetten nu één stap achteruit, om er straks hopelijk twee vooruit te zetten." Vervoeronderzoeker Menno de Bruyn van NS ziet duidelijke veranderingen in reisgedrag.

Alweer een stap vooruit voor een veilig fietsbeleid.

Vlaams minister Lydia Peeters kondigde vandaag, samen met haar collega Bart Somers aan dat de schoolroutes in Vlaanderen prioritair aangepakt zullen worden en veiliger gemaakt worden. Goed nieuws, zeker weten! Echt nieuws? Niet echt, want het was al eerder aangekondigd in de plannen van de minister die in oktober werden voorgesteld.

In Nederland: Hogere boete voor gevaarlijk weggedrag; lagere boete voor klein vergrijp

Het Nederlandse kabinet wil dat ernstige en gevaarlijke verkeersovertredingen zwaarder worden bestraft. Het vasthouden of gebruiken van een mobiele telefoon tijdens het autorijden levert een boete op van 340 euro in plaats van de huidige 240 euro. Voor relatief kleine overtredingen wordt juist een lagere sanctie opgelegd.

Belgische en Vlaamse relanceplannen zetten licht op groen | Bond Beter Leefmilieu

Met de relanceplannen pompen we geld in hernieuwbare energie, meer natuur, elektrische mobiliteit en meer en beter spoorvervoer. © Basil Samuel Lade, Unsplash Met de relanceplannen pompen we geld in hernieuwbare energie, meer natuur, elektrische mobiliteit en meer en beter spoorvervoer.

Parkeerplaatsen zijn voor auto's, toch?

Als coro­na ons al één ding heeft geleerd, dan is het wel dat ruimte om te bewe­gen, om te ont­moeten (op veilige afs­tand) en om te ontspan­nen een kost­baar én onmis­baar goed is. Ja, zelfs van vitaal belang voor onze fysieke en emo­tionele gezond­heid.

Bond Beter Leefmilieu zoekt: bouwprojecten voor inspiratieboek 'Toekomstbestendige stedenbouw'

We slaan de handen ineen met VIBE, KU Leuven, VRP en ABBLO voor het inspirerende voorbeeldenboek ' Stedenbouw kan ook zo: toekomstbestendige stedenbouw en ruimtelijke planning '. En daarvoor zijn we nog op zoek naar ambitieuze projecten die we in het boek kunnen opnemen.